Mountainbike Vering en Schokdemping

Demping: de basis

Voordat we ingaan op de werking van de voorvork en de demper achter, laten we eerst teruggaan naar de basis van een volledig geveerde mountainbike. Waarom vering- en schokdemping? Om schokken van boomwortels, stoepranden, rotsen en sprongen op te vangen en om een comfortabele rijervaring te hebben.

Olie- en luchtkamers zijn de twee belangrijkste componenten van demping. In de voorvork wordt olie gebruikt, terwijl in de achterschokdemper meestal luchtkamers worden gebruikt. Beide maken gebruik van ventielen om de olie- en luchtstroom te regelen, wat nodig is voor een soepele rit. 

Het ventiel, ook wel bekend als een shim stack, laat verschillende hoeveelheden druk door afhankelijk van de hoeveelheid olie en lucht in de vork.

Elke demper - dus ook die in de voorvork - van een goede mountainbike heeft een luchtkamer en een oliekamer. Lucht is in te drukken en vangt de schokken op, net zoals een ouderwetse veer. De olie dempt de reactie van de schokdemper, absorbeert de schok en voorkomt dat de demper ongecontroleerd blijft bewegen. Het geheim van een goede demper is dat hij op het juiste moment dempt. Om dit te bereiken, hebben dempers verschillende instelmogelijkheden, zodat ze adequaat reageren op oneffenheden.

Invloed van de rijder Denk aan het eigen gewicht. Zodra je gaat zitten, zakt de vering iets in. Dan is er nog de trapbeweging. Zodra je trapt, trek je aan de ketting en wil de achterdemper inveren, waardoor een irritante pompende demper kan ontstaan. Ook gewichtsverplaatsing op de fiets heeft invloed. De eenvoudigste voorvorken en dempers kunnen geen onderscheid maken tussen invloeden van de rijder en invloeden van buitenaf. Fabrikanten doen veel moeite om dempers te ontwikkelen die dat wel kunnen, omdat dit de fiets en onze fietsbeleving verbetert. Om het onderscheid te kunnen maken tussen snelle impacts (boomwortels op snelheid) en langzame impacts (de trapbeweging).

Voorvorken Upgrade uw mountainbike-ervaring door de cruciale rol van voorvorken te begrijpen. Of je nu een beginner of een doorgewinterde rijder bent, de verschillen tussen budget- en high-end opties liggen in de vering, verstelbaarheid, gewicht, duurzaamheid en stijfheid. Investeer in een vork van hogere kwaliteit voor verbeterde handling, soepelere bediening en lichter rijden.

Coilvering: Bij beginners mountainbikes wordt veelal gebruik gemaakt van een coilvering. Deze bestaat uit een veer in de voorvork en doet zijn werk redelijk, maar verliest het wel ten opzichte van luchtvering op een aantal vlakken. De werking van de coilvering is minder soepel dan die van luchtvering en ook minder duurzaam. Bovendien is de coilvering zwaarder in gewicht. De coilvering kan vaak worden aangepast in drie verschillende standen.

Luchtvering: Bij mountainbikes de mogelijkheid voor een perfecte afstelling voor optimale rijeigenschappen. Bij mountainbikes met luchtvering wordt de veer gevuld met lucht. Dit zorgt niet alleen voor een lichtgewicht en duurzaam ontwerp, maar biedt ook het grote voordeel van een perfecte afstelling van de veerweg voor elke berijder. Hierdoor kun je obstakels beter opvangen en genieten van optimale rijervaringen.

Veerweg van een mountainbike - alles wat je moet weten!

Benieuwd naar wat veerweg precies betekent? Het is eigenlijk heel simpel: het is de afstand die de voorvork kan veren. Voorvorken met een veerweg tussen de 80 en 110 mm zijn ideaal voor Nederlandse omstandigheden. Ga je de bergen in? Dan heb je een voorvork nodig met een veerweg tussen de 120 en 150 mm. Voor echt extreme enduro ritten heb je zelfs een veerweg vanaf 150 mm nodig. En als je een downhill bike hebt, is een veerweg van 200 mm of meer helemaal niet gek. Het enige nadeel van fietsen met veel veerweg is dat ze over het algemeen minder geschikt zijn om mee te klimmen.

Afstellen Luchtgeveerde voorvork en achterdemper

Optimaal genieten en presteren tijdens het mountainbiken? Zorg ervoor dat je voorvork en achterdemper goed zijn afgesteld. Met een juiste afstelling krijg je meer controle over je mountainbike, waardoor je de impact van de trails perfect opvangt. Veel mensen denken dat het afstellen van de dempers lastig is, maar dat is absoluut niet waar. Met slechts een vorkpompje kun je eenvoudig zelf aan de slag.

In dit artikel leggen we de waarde uit van een goede afstelling op je dempers en laten we zien hoe je gemakkelijk je luchtgeveerde voorvork en achterdemper kunt afstellen. Dit is een klus die iedereen thuis kan doen, met alleen een vorkpompje als benodigheid.

A :) Optimaliseer de luchtdruk van je voorvork

Voor een juiste luchtdruk in je voorvork, raden we aan om onze vorkpomp te gebruiken. Zorg ervoor dat je een pomp hebt die duidelijk afleesbaar is, zodat je nauwkeurig de perfecte druk kunt instellen. De benodigde druk varieert afhankelijk van je lichaamsgewicht. Raadpleeg de tabel op de voorvork voor advies over de ideale druk op basis van je gewicht als fietser. Houd er rekening mee dat het advies inclusief fietskleding en bepakking is. Vergeet niet om het gewicht van bijvoorbeeld je helm mee te rekenen.

Voorvork oppompen is eenvoudig als je de juiste druk hebt gevonden. Het ventiel is goed beschermd onder een kapje. Draai het kapje los en bevestig de vorkpomp op het ventiel. Nu kun je de voorvork soepel oppompen naar de gewenste druk.

B :) Test de 'sag'

De veervering, ook wel bekend als negatieve veerweg, is het belangrijkste referentiepunt om te controleren of je voorvork de juiste druk heeft. De sag is de ingedrukte veerweg wanneer je op de mountainbike zit. Met de juiste hoeveelheid sag kan de voorvork uitveren wanneer je bijvoorbeeld over een hobbelig terrein rijdt, waardoor de fiets contact houdt met de grond. Ideaal gezien wil je dat de sag ongeveer 20% van de totale veerweg bedraagt. Als je een mountainbike hebt met een veerweg van 120 mm, wil je dus dat de sag 24 mm is.

Controle 'sag' Op veel voorvorken zit een rubberen ring waarmee je eenvoudig kunt controleren hoe groot de sag is. Ga voorzichtig op de mountainbike zitten en schuif het ringetje helemaal naar beneden. Staat de fiets weer stil, stap dan voorzichtig van de fiets af en kijk hoeveel de voorvork is ingedrukt. Is dit te weinig? Dan is de luchtdruk te hoog. Aan de andere kant, als de voorvork te diep is ingedrukt, is de druk te laag.

Als er geen rubberen ring om de veerbuis zit, kun je ook een tie-wrap gebruiken. Zorg er echter voor dat je deze niet te strak aantrekt en wees voorzichtig bij het verwijderen om de veerbuis niet te beschadigen.

C :) Stel je rebound af: de perfecte balans voor je voorvork

Nu je de juiste druk in je voorvork hebt, is het tijd om de rebound af te stellen. Vaak wordt de rebound over het hoofd gezien bij het afstellen van de voorvork, maar het is eigenlijk superbelangrijk. De rebound bepaalt namelijk hoe snel je voorvork terugveert naar de originele positie. Door de rebound instelling aan te passen, kun je de vering van je voorvork precies afstemmen op jouw behoeften.

Als je de rebound stug instelt, veert je voorvork trager terug. Daarentegen zorgt een lichtere instelling voor een snellere rebound. Maar let op! Als de rebound te snel staat, krijg je een springveer-effect en stuurt je voorwiel alle kanten op. Als de rebound te langzaam is, heb je nog niet voldoende veerkracht wanneer je een volgend obstakel nadert. Daarom is het belangrijk om de rebound goed af te stellen voor een optimale werking van je voorvork.

De rebound stel je eenvoudig in met behulp van een draaiknop. Deze is vrijwel altijd te vinden aan de onderkant van de demper. Begin met het instellen van de rebound op de snelste stand. Duw het stuur stevig in en laat de druk vervolgens snel los. Komt het voorwiel los van de grond? Dan staat de rebound te snel ingesteld. Maak hem dan iets langzamer en herhaal deze stap totdat het voorwiel netjes op de grond blijft. Je hebt nu de snelste rebound mogelijk, zonder dat je fiets verandert in een springveer.

Achterdemper afstellen in 2 eenvoudige stappen: Bereik optimale prestaties!

Stap 1: Juiste luchtdruk Het is net zo eenvoudig om je achterdemper af te stellen als je voorvork. Je hebt alleen een vorkpomp nodig. Hier is een handige tip: zorg ervoor dat de luchtdruk in de demper twee keer zo hoog is als je lichaamsgewicht in psi. Heb je bijvoorbeeld een gewicht van 75 kilo, dan moet de luchtdruk 150 psi zijn. Houd er echter rekening mee dat dit slechts een richtlijn is. Voor de exacte druk, ga naar stap 2.

Stap 2: Test de sag De sag is een belangrijke indicator of je de juiste druk in je demper hebt. Net als bij je voorvork moet de sag ongeveer 20% tot 25% van de totale veerweg zijn. Zo test je het: schuif het rubberen bandje helemaal naar de onderkant van de demper. Ga op de fiets zitten en stap rustig af. Het bandje geeft nu aan hoe diep de demper is ingeveerd. Experimenteer eventueel met een hogere of lagere druk totdat je tevreden bent en de gewenste sag hebt bereikt.

Verbeteren en verfijnen

Nu je zowel je voorvork als achterdemper naar wens hebt ingesteld, is het tijd om ze nog verder te verbeteren. Om ze helemaal perfect af te stellen, kun je een ritje maken op de parkeerplaats. Rijd over een paar verkeersdrempels en test hoe de voorvork en achterdemper zich gedragen. Let op of ze gaan stuiteren wanneer je bijvoorbeeld van een stoep af rijdt of wat druk op de dempers zet. Als je merkt dat ze stuiteren, moet je de rebound-instelling iets sneller maken.

Rij de beste trails!

Om echt te ervaren hoe jouw voorvork veert, moet je eropuit gaan. Tijdens de rit kun je gemakkelijk de rebound aanpassen, afhankelijk van het terrein en je persoonlijke voorkeur. Neem ook je vorkpompje mee voor eventuele aanpassingen aan de luchtdruk.

Nu je de dempers naar wens hebt ingesteld, kun je volop genieten van je mountainbike! Je kunt nu experimenteren per route. Speel met een snellere rebound op hobbelige routes en probeer een langzamere rebound op vlakkere routes. Vergeet niet om af en toe de luchtdruk te controleren, want je voorvork verliest langzaam luchtdruk, net zoals je banden.

Product toegevoegd aan de wensenlijst
Product toegevoegd aan vergelijking